به گزارش شهرآرانیوز، قیمت گران بلیت در باجههای فروش راه آهن به نسبت فروش اینترنتی، استفاده از قطارهای نامناسب و فرسوده، ستارههای نامتعادلی که روی قطارها درج میشود و خدماتی که منطبق با تعداد ستاره هر رام قطار نیست، رعایت نکردن بهداشت در سرویس بهداشتی قطارها، هزینههای گزاف بارکشی و مسیر طولانی سکوی سوار مسافر، از مهمترین مشکلات مسافران نوروزی است؛ که در بازدید سرزده ما از راهآهن مشهد، مسافران مطرح میکنند.
ساعت حوالی ۱۵ عصر وارد راه آهن مشهد میشویم. عدهای از مسافران چمدان به دست، آماده و منتظر هستند تا پس از اعلام از طریق بلندگو وارد قطار شوند؛ عده دیگر هم سفر خود را تمام کرده اند و در حال پیاده شدن از قطار هستند.
تفاوت قیمت فروش بلیت
در کنار یکی از مسافران که منتظر است تا دقایقی دیگر سوار قطار تهران شود، مینشینم. این مسافر با گلایه از بهای تمام شده بلیت داخل باجههای راه آهن درباره فروش اینترنتی، میگوید: در راه رفت به مشهد از طریق آنلاین، بلیت مشهد را خریدم و مانند همیشه افزایش قیمتی نداشت؛ اما اکنون که در راه برگشت میخواهم به تهران برگردم، باجههای فروش بلیت در راه آهن، قیمت را ۳۹ درصد بیشتر از مردم میگیرند. راه همان راه است و قطار همان قطار ۵ ستاره، پس نباید تفاوتی در فروش حضوری با آنلاین وجود داشته باشد.
زنگ گوشی تلفن به صدا درآمد. دوان دوان به سمت تلفن رفتم، اما وقتی گوشی را برداشتم با شنیدن صدای لرزان برادرم، گویی تمام دنیا روی سرم آوار شد، پدرم تصادف کرده بود و من باید به سرعت خودمم را تا زادگاهم، کرمان، میرساندم. او ادامه میدهد: با سرعت خود را به راه آهن مشهد رساندم و به سمت باجههای فروش بلیت رفتم. متصدی فروش بلیت، اشتباهی بلیت تهران را برایم ثبت کرد و من چون، هم از نظر روحی مساعد نبودم و هم بسیار عجله داشتم، متوجه این موضوع نشدم.
او ادامه میدهد: بعد از اینکه از دفتر خارج شدم و متوجه شدم مقصد روی بلیت اشتباه درج شده است، به اپراتور صادرکننده بلیت اطلاع دادم؛ اما برای استرداد وجه و صدور بلیت جدید مخالفت کردند و پاسخ دادند بلیت صادر شده است، درصورتی که میخواهید بلیت کرمان بگیرید باید دوباره بلیت بخرید و برای بازگشت پولتان سه روز بعد مراجعه کنید.
در کنار ما مسافر دیگری که از شیراز به مشهد آمده است، میگوید: به همراه خانواده برای سیاحت و زیارت به مشهد آمده ایم و چمدان هایمان سنگین است. هزینه بارکشی از سکوی قطار تا خروجی راه آهن ۸۰ هزار تومان بدون انعام است. حداقل ۵۰ هزار تومان هم باید انعام بدهیم؛ یعنی برای یک تکه راه باید ۱۳۹ هزار تومان بپردازیم. اگر نظارتی بر بارکشها باشد، هرکسی هر مقداری که دلش خواست از مسافر پول نمیگیرد.
کم کم به ساعت ۱۶ عصر نزدیک میشویم. راه آهن مشهد همچنان مملو از مسافر است. به ضلع شرقی سالن میرسیم تا با خانوادهای دیگر درباره شرایط قطارها پرس وجو کنیم.
خانواده کریمی از اهالی خطه سبز مازندران هستند که به مناسبت ایام شعبانیه چند روزی را مسافر مشهدالرضا (ع) شده اند.
پدر این خانواده با گلایه از وضعیت داخلی قطارها میگوید: یک قطار ۵ ستاره چه شرایط و امتیازاتی باید داشته باشد، چرا تفاوتی بین قطار ستاره دار و بی ستاره نمیبینیم. بار اولی نیست که با خانواده راهی مشهد شده ایم و بار اول هم نیست که با قطار مسافرت میکنیم؛ اما متأسفانه امتیازی را که یک قطار ۵ ستاره از لحاظ خدمات بهداشتی و رفاهی باید داشته باشد، ندارد.
او ادامه میدهد: سرویسهای بهداشتی و فاضلاب داخل قطار همه پر شده بود و با جود اینکه بچه کوچک داشتم، شرایط واقعا آزاردهنده بود.
این زائر بارگاه منور رضوی ادامه میدهد: غذای سرو شده بی کیفیت بود، طوری که من و همسرم لب به غذا نزدیم. فقط بچهها از سر اجبار ناهار را خوردند، چرا نظارتی بر همه این موارد وجود ندارد؟ مشهد شهری زیارتی بااین همه زائر، نباید ارائه خدمات در حمل ونقل ریلی اش این قدر بی کیفیت باشد.
زمانی که گلایههای مردمی از مشکلات راه آهن مشهد را به گوش متولیان رساندیم، با درهای بسته پاسخگویی روبه رو شدیم. رساندن مشکلات مسافران به گوش مسئولان، راه به جایی نبرد تا اینکه بعد از پیگیریهای فراوان، روابط عمومی راه آهن مشهد جوابیهای مختصر و بدون پاسخ به سؤالات اساسی به صورت پیامک در اختیار خبرنگار ما قرار داد.
مدیر روابط عمومی راه آهن مشهد درباره مشکلات مطرح شده توسط مسافران، میگوید: قیمتها در سامانه اینترنتی و مراکز مجاز فروش بلیت یکسان است و امکان ندارد قیمت فروش بلیت در باجههای فروش بلیت راه آهن بیشتر از سامانه اینترنتی باشد.
جواد معراجی فر درباره اشتباهی که در بلیت یکی از مسافران شده بود، بیان میکند: باید ببینیم اشتباه در چه قسمتی است؟ اپراتور اطلاعاتی را وارد سیستم میکند که از مسافر دریافت کرده و مسافر هم لازم است بعد از دریافت بلیت بخشهای مختلف را بررسی کند و اگر مشکلی وجود داشته باشد، اپراتور بلافاصله در همان زمان اقدام به اصلاح میکند. درهرحال هر مشکلی دراین زمینه به وجود بیاید، مسافر میتواند با تماس با سامانه صدای مسافر با شماره ۰۲۱۵۱۴۹ برای حل مشکل اقدام کند.
وی درباره پربودن فاضلاب سرویس بهداشتی قطار مسافربری، این گونه توضیح میدهد: باید مسافر توضیح بدهد چطور متوجه شده است که مناسب نیست. باید بیاید و برای ما توضیح دهد از چه نظری و در کدام قطار این اتفاق افتاده است. نمیتوان گفت که یعنی تمام قطارهای مسافربری مشکل سرویس بهداشتی دارند.
وی درباره قطارهای ۵ ستارهای که از لحاظ بهداشتی و رفاهی در سطح پایین هستند، میگوید: شما چه امتیازاتی مدنظرتان است که میگویید این قطارها ندارند؟ درباره نوسازی ناوگان هم باتوجه به اینکه موضوع فراتر از استان است، نمیتوانم اظهارنظر کنم.
معراجی فر درباره توقف قطارها با فاصله بسیار از سکوها، میگوید: این موضوع صحت ندارد، همه قطارها روی سکوهای مسافری متوقف میشوند و مسافر نیازی نیست فاصلهای را برای رسیدن به قطار طی کند.
مدیر روابط عمومی راه آهن مشهد میگوید: قیمت گذاری و تعرفه بر اساس چارچوب قانونی و نظر کارشناس رسمی دادگستری اعمال شده است.